Radio-dani

Daniel Kovač, Radio dani, Književna radionica Rašić, 2022.

Radio-dani je šesta objavljena knjiga Daniela Kovača. Knjiga je kolekcija priloga koje je autor čitao i izvodio u radijskoj emisiji Lepi ritam srca na nekadašnjem radiju B92.

Kao i prethodnu Kovačevu knjigu Kraljevstvo Rit, i ovu je objavila izdavačka kuća Književna radionica Rašić. Štampana je u jesen 2022. godine.

Knjiga funkcioniše na nekoliko nivoa – kao arhivski dokument o životu u Beogradu i Srbiji, manifest jednog živahnog duha ili kao vredan prilog za proučavanje istorijata radija.

Na zadnjim koricama zapisano je:

“Čitanje ove knjige, ipak, donosi iskustvo veoma različito od nekadašnjeg slušanja istih tih tekstova u okviru emisije. Pred vama je neka vrsta dnevnika, mape koja pamti korake i putanje, nekakva čudna i skladna zbirka komentara, tumačenja i preinačenja čudnog i neskladnog sveta u kojem smo odrastali i ostavili ga za sobom.”

Radio-dani je posle Logike reke, pruge i otpada druga knjiga Daniela Kovača koja se bavi gradom Beogradom i životom u njemu. Mogu se zapaziti paralele između ove dve knjige koje se, na neki način, dopunjuju.

Autor u uvodniku Radio-dana, između ostalog, piše:

U ovoj svesci je sabrano ono što je preostalo od priloga koje sam pravio za Lepi ritam srca. Morao sam da dam ime prilozima, pa sam smislio neodređeni naziv Logika beskonačnog života i snimio džingl na rumunskom jeziku sa izjavama tipa drumul e bun este asfaltat, sint agricultor ili askulte omule, astea sunt ultime boabe logice. Da tačno znam šta sam hteo tim nazivom, osmelio bih se da ove spise tako i nazovem. Možda sam samo hteo nešto otvoreno i bez okvira.

Nažalost, nisu svi prilozi sačuvani. Pisao sam ih u raznim prilikama, na papirićima, u sveščicama, haotično, dosta improvizovao. Vukao sam ih danima u zadnjem džepu pantalona, neki su oprani u mašini za veš, drugi ostajali u džepu kaputa sve do naredne zime. Dobar deo se zagubio. Neke od papira sam zaboravljao na radiju, pa su ih spremačice bacile u smeće.

Osećao sam da donekle nastavljam tradiciju onoga što su radili Klipani u pudingu. Preuzeo sam već dokazani, namerno nezreli, dečački ton i pogled na događaje. Koristio sam iščašeni, nepravilni jezik kojim sam u to vreme i govorio. Danas sam ga, uz neprijatan osećaj da sam izgubio nešto važno, gotovo sasvim zaboravio. Naravno, zadržano je i nepoštovanje ili ignorisanje forme. Tražio sam i dalje dobru atmosferu.

Kako upotrebiti grad? Zapažanja i isticanja detalja.

Hteo sam da pronađem vredne i lepe stvari u životu na ulici. Nisam ih uvek nalazio, ali sam, u tom procesu, ispleo svoj paralelni grad. Radi se o terenskom radu, o pojavama i događajima koje sam zapažao na fasadama zgrada, u parkovima, pored reka ili ih nalazio u knjigama. Deo priloga je sadržao i predloge kako grad može da se upotrebi, uprkos tome što je društvo, njegova šira slika, u stalnom rasulu.

Saša Marković Mikrob, omot albuma pesama Daniela Kovača iz emisije Lepi ritam srca na radiju B92

Pored tekstova, uz knjigu ide i muzički album sa pesmama Daniela Kovača koje su, najčešće premijerno, bile izvođene u emisiji Lepi ritam srca. Pesme je sačuvao veliki beogradski umetnik Saša Marković Mikrob koji je napravio unikatni kompakt disk sa njegovom karakterističnom ilustracijom na omotu.

Pesme su postale deo albuma Iz arhive – rukovet prva – Radio dani 2002​-​2004. Album možete da preslušate i skinete sa bandcamp stranice na koju su okačene pesme. Ovim albumom započeta je serija arhivskih izdanja koja će pokazati neke retke, eksperimentalne ili žive snimke vezane za autorski rad Daniela Kovača.

Knjiga je ilustrovana crtežima sačuvanim na papirima na kojima su bili ispisani tekstovi koji su završili u knjizi.

Knjiga je imala izvesnu medijsku recepciju. Veran Matić, nekadašnji direktor Radija B92 je na portalu Javni servis napisao tekst o knjizi u kome piše i:

Daniel Kovač, ilustracija iz knjige Radio Dani

Daniela sam viđao možda jednom nedeljno, kada je dolazio da radi emisiju, ali možda i u vezi Jarbola  (gde je svirao i njegov brat Žolt) i muzičke produkcije, nekih koncerata, ne sećam se, ali i na tom minimalnom planu kontakta, imao sam direktnu asocijaciju da je reč o „renesansnom“ liku, sa brojnim talentima, i voljom za svakakva znanja, i o liku koji u B92 ima svoje mesto u timu pozitivaca, u Lepom Ritmu srca koje je kao Dobri duh Ritma i B92, predvodio Saša Marković Mikrob. Darka Radosavljević, sada Remont, a onda Privatno vlasništvo i emisije kulture, autorka nezaboravniih izložbi u Cinema Rex-u, ali i mojoj kancelariji, dovodila je sa raznih strana nebrušene dijamante, talente Klipane u pudingu i sa njima drugare. Uz muzičku redakciju, ta ekipa je predstavljala protivtežu informativi, koja je takođe bila najbolja, najtalentovanija, maštovitija od svih u to vreme, ali na teškim temama. Životno spontano, pravljen je taj balans koji je malo ko razumeo, jer se na radio i medije gledalo kao na jasne formate.

Knjiga je bila tema razgovora sa Anom Vučković Denčić u emisiji Klub2 na drugom programu Radio Beograda koju možete da poslušate na sajtu RTS-a.

Za Kulturni dnevnik RTS-a snimljen je prilog o Radio-danima koji možete da pogledate na jutjubu:

O knjizi je pisao Đorđe Kalijadis na svom blogu Jorgoslovlje:

http://jorgoslovlje.blogspot.com/2023/04/radio-dani-daniel-kovac-knjizevna.html

This entry was posted in Knjige. Bookmark the permalink.

Leave a comment